ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

Kurumumuz iso 9001:2000 Kalite Yönetim Sistemi sertifikasına sahiptir.
HASTA HAKLARI

Resmi Gazete, Tarih: 01.08.1998; Sayı:23420

Adalet ve Hakkaniyete Uygun Olarak Faydalanma

Madde 6- Hasta,adalet ve hakkaniyet ilkeleri çerçevesinde sağlıklı yaşamanın teşvik edilmesine yönelik faaliyetler ve koruyucu sağlık hizmetleri de dahil olmak üzere, sağlık hizmetlerinden ihtiyaçlarına uygun olarak faydalanma hakkına sahiptir. Bu hak, sağlık hizmeti veren bütün kurum ve kuruluşlar ile sağlık hizmetinde görev alan personelin adalet ve hakkaniyet ilkelerine uygun hizmet verme yükümlülüklerini de içerir.

Bilgi İsteme

Madde 7- Hasta, sağlık hizmetlerinden nasıl faydalanabileceği konusunda bilgi isteyebilir. Bu hak, hangi sağlık kuruluşundan hangi şartlara göre faydalanılabileceğini, sağlık kurum ve kuruluşları tarafından verilen her türlü hizmet ve imkanın neler olduğunu ve müracaat edilen kuruluşta verilen sağlık hizmetlerinden faydalanma usulüne öğrenme haklarını da kapsar.

Sağlık Kuruluşunu Seçme ve Değiştirme

Madde 8- Hasta; tabi olduğu mevzuatın öngördüğü usül ve şartlara uyulmak kaydı ile, sağlık kurum ve kuruluşunu seçme ve seçtiği sağlık kuruluşunda verilen sağlık hizmetinden faydalanma hakkına sahiptir.

Personeli Tanıma, Seçme ve Değiştirm

Madde 9- Hastaya talebi halinde, kendisine sağlık hizmeti verecek veya vermekte olan tabiplerin ve diğer personelin kimlikleri, görev ve unvanları hakkında bilgi verilir.

Öncelik Sırasının Belirlenmesini İsteme

Madde 10- Sağlık kuruluşunun hizmet verme imkanlarının yetersiz veya sınırlı olması sebebiyle sağlık hizmeti talebi zamanında karşılanamayan hallerde, hastanın, öncelik hakkının tıbbi kriterlere dayalı ve objektif olarak belirlenmesini istemek hakkı vardır.

Tıbbi Gereklere Uygun Teşhis, Tedavi ve Bakım

Madde 11- Hasta, modern tıbbi bilgi ve teknolojinin gereklerine uygun olarak teşhisinin konulmasını, tedavisinin yapılmasını ve bakımını istemek hakkına sahiptir.

Tıbbi Gereklilikler Dışında Müdahale Yasağı

Madde 12- Teşhis, tedavi veya korunma maksadı olmaksızın, ölüme veya hayati tehlikeye yol açabilecek veya vücut bütünlüğünü ihlal edebilecek veya akli veya bedeni mukavemeti azaltabilecek hiçbir şey yapılamaz ve talep de bulunulamaz.

Tıbbi Özen Gösterilmesi

Madde 14- Personel, hastanın durumunun gerektirdiği tıbbi özeni gösterir. Hastanın hayatını kurtarmak veya sağlığını korumak mümkün olmadığı takdirde dahi, ıstırabını azaltmaya veya dindirmeye çalışmak zorunludur.

Genel Olarak Bilgi İsteme

Madde 15- Hasta; sağlık durumunu, kendisine uygulanacak tıbbi işlemleri, bunların faydaları ve muhtemel sakıncaları, alternatif tıbbi müdahale usulleri, tedavinin kabul edilmemesi halinde ortaya çıkabilecek muhtemel sonuçları ve hastalığın seyri ve neticeleri konusunda sözlü veya yazılı olarak bilgi istemek hakkına sahiptir.

Kayıtları İnceleme

Madde 16- Hasta, sağlık durumu ile ilgili bilgiler bulunan dosyayı ve kayıtları, doğrudan veya vekili veya kanuni temsilcisi vasıtası ile inceleyebilir ve bir suretini alabilir. Bu kayıtlar, sadece hastanın tedavisi ile doğrudan ilgili olanlar tarafından görülebilir.

Kayıtların Düzeltilmesini İsteme

Madde 17- Hasta; sağlık kurum ve kuruluşları nezrinde bulunan kayıtlarında eksik, belirsiz ve hatalı tıbbi ve şahsi bilgilerin tamamlanmasını, açıklanmasını, düzeltilmesini ve nihai sağlık durumu ve şahsi durumuna uygun hale getirilmesini isteyebilir.

Bilgi Vermenin Usulü

Madde 18- Bilgi, gerektiğinde tercüman kullanılarak, hastanın anlayabileceği şekilde, tıbbi terimler mümkün olduğunca kullanılmadan, tereddüt ve şüpheye yer verilmeden ve hastanın ruhi durumuna uygun ve nazik bir ifade ile verilir.

Mahremiyete Saygı Gösterilmesi

Madde 21- Hastanın, mahremiyetine saygı gösterilmesi esastır. Hasta mahremiyetinin korunmasını açıkça talep de edebilir. Her türlü tıbbi müdahale, hastanın mahremiyetine saygı gösterilmek suretiyle icra edilir.

Rıza Olmaksızın Tıbbi Ameliyeye Tabi Tutulmama

Madde 22- Kanunda gösterilen istisnalar hariç olmak üzere, kimse, rızası olmaksızın ve verdiği rızaya uygun olmayan bir şekilde tıbbi ameliyeye tabi tutulamaz.

Bilgilerin Gizli Tutulması

Madde 23- Sağlık hizmetinin verilmesi sebebiyle edinilen bilgiler, kanun ile müsaade edilen haller dışında, hiçbir şekilde açıklanamaz.

Hastanın Rızası ve İzin

Madde 24- Tıbbi müdahalelerde hastanın rızası gerekir. Hasta küçük veya mahcur ise velisinden veya vasisinden izin alınır. Hastanın, velisinin veya vasisinin olmadığı veya hazır bulunamadığı veya hastanın ifade gücünün olmadığı hallerde, bu şart aranmaz.

Tedaviyi Reddetme ve Durdurma

Madde 25- Kanunen zorunlu olan haller dışında ve doğabilecek olumsuz sonuçların sorumluluğu hastaya ait olmak üzere; hasta kendisine uygulanması planlanan veya uygulanmakta olan tedaviyi reddetmek veya durdurulmasını istemek hakkına sahiptir. Bu halde, tedavinin uygulanmamasından doğacak sonuçların hastaya veya kanuni temsilcilerine veyahut yakınlarına anlatılması ve bunu gösteren yazılı belge alınması gerekir.

Bu hakkın kullanılması, hastanın sağlık kuruluşuna tekrar müracaatında hasta aleyhine kullanılamaz.

Küçüğün veya Mahcurun Tıbbi Müdahaleye İştiraki

Madde 26- Kanuni temsilcinin muvafakatinin gerektiği ve yeterli olduğu hallerde dahi, mümkün olduğu ölçüde küçük veya mahcur olan hastanın dinlenmesi suretiyle tıbbi müdahaleye iştiraki sağlanır.

Tıbbi Araştırmalarda Rıza

Madde 32- Hiç kimse; Bakanlığın izni ve kendi rızası bulunmaksızın, tecrübe, araştırma veya eğitim amaçlı hiçbir tıbbi müdahale konusu yapılamaz.

İlaç ve Terkiplerin Araştırma Amacıyla Kullanımı

Madde 36- Özel mevzuatına göre izin veya ruhsat alınmış olsa dahi, sırf tıbbi araştırma amacı ile hasta üzerinde kendi rızası ve Bakanlığın izni bulunmaksızın hiçbir ilaç ve terkip kullanılamaz.

Güvenliğin Sağlanması

Madde 37 - Herkesin, sağlık kurum ve kuruluşlarında güvenlik içinde olmayı bekleme ve bunu istemek hakları vardır.

Dini Vecibeleri Yerine Getirebilme ve Dini Hizmetlerden Faydalanma

Madde 38- Sağlık kurum ve kuruluşlarının imkanları ölçüsünde hastalara dini vecibelerini serbestçe yerine getirebilmeleri için gereken tedbirler alınır.

İnsani Değerlere Saygı Gösterilmesi ve Ziyaret

Madde 39- Hasta, kişilik değerlerine uygun bir şekilde ve ortamda sağlık hizmetlerinden faydalanma hakkına sahiptir.

Refakatçi Bulundurma

Madde 40- Muayene ve tedavi sırasında hastaya yardımcı olmak üzere; mevzuatın ve kurum imkanlarının elverdiği ve hastanın sağlık durumunun gerektirdiği ölçüde, tedaviden sorumlu olan tabibin uygun görmesine bağlı olarak, refakatçi bulundurulması istenebilir.

Müracaat, Şikayet ve Dava Hakkı

Madde 42- Hastanın ve hasta ile ilgili bulunanların, hasta haklarının ihlali halinde, mevzuat çerçevesinde her türlü müracaat, şikayet ve dava hakları vardır.

GÖREVLERİMİZ

HASTA HAKLARI İL KOORDİNATÖRLÜĞÜNÜN GÖREVLERİ

  1. Görevli olduğu ildeki sağlık çalışanlarının hasta hakları uygulamaları ile ilgili hizmete uyum ve eğitim ihtiyaçlarını belirlemek üzere hastane hasta hakları birimleri ile sürekli iletişimde olmak.
  2. İl genelinde tüm sağlık kurum ve kuruluşlarında bulunan kurul ve birim görevlilerine hasta hakları uygulamaları ve eğitimi konusunda toplantı organize etmek, bu birimleri bilgilendirmek, uygulamaları sürdürmek, toplantı kayıtlarının raporlarını tutmak.
  3. Hasta hakları uygulamaları ve eğitimleri konusunda danışmanlık yapmak.
  4. Hasta hakları uygulamaları ve eğitimleri konularını kurul ve birim görevlilerinin desteğini alarak onların ihtiyaçları doğrultusunda belirlemek.
  5. Eğitime katılanlar için sertifika, katılım belgesi, kredi sistemi gibi ödül sistemlerinin geliştirilmesine destek olmak.
  6. Hastanelerin hasta hakları uygulamalarını ve eğitimlerini yerinde denetlemek.
  7. Sağlık hizmet sunumunu kolaylaştırmak, sağlık hizmetlerinden yararlanma sürelerini kısaltmak ve vatandaşların sağlık hizmetlerine ulaşılabilirliğini artırmak amacıyla polikliniklerde "Hekim Seçme Uygulaması"nı koordine etmek.
  8. Hasta hakları birimlerinin doldurdukları hasta hakları formlarını kontrol etmek ve istenilen formları düzenli olarak Bakanlığa göndermek.
  9. İl Koordinatörlüğü bünyesinde arşiv oluşturmak.
  10. Hasta hakları uygulamalarını geliştirmek için ildeki imkanları değerlendirmek, yetkililerle işbirliği yaparak araç-gereç ve malzemelerin temini, bakım, onarım ve korunmasını sağlamak.
  11. Eğitim programlarına katkıda bulunacak eğitimciler ile işbirliği yapmak, üniversite, kütüphane gibi kurumlardan yararlanmak.
  12. Görevi ile ilgili seminer, konferans gibi etkinliklere katılmak, güncel ve mesleki yayınları izlemek ve ilgili yerlere duyurmak.
  13. Hasta hakları uygulamaları hakkında vatandaşların, hasta ve yakınlarının bilgilendirilmesini sağlamak.
  14. Kurul kararlarının yerine getirilip getirilmediğini kontrol etmek.
  15. İlçe ve grup başkanlıklarında hasta hakları uygulamalarının başlatılması ve geliştirilmesi için plan, program hazırlamak ve uygulamak.
  16. Hasta hakları kurulları ve birimleri hakkında yapılan şikayetleri incelemek, sonuçlandırmak.

FAALİYETLERİMİZ

Hasta Hakları yeni kurul başkanları ve yeni birim sorumlularına yönelik 23-25 Eylül tarihleri arasında Hasta Hakları ve Uygulamaları konusunda uygulamalı olarak Müdürlüğümüz toplantı salonunda Hasta Hakları İl Koordinatorü tarafından eğitim verilmiştir.Eğitim sonunda Katılımcılara Hasta Hakları ve Uygulamaları Hizmet İçi Eğitim sertifikası verilmiştir.

HASTA HAKLARI VE UYGULAMALARI TOPLUMU BİLİNÇLENDİRME EĞİTİMİ PROJESİ KAPSAMINDA LİSE ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLERİNE EĞİTİM VERİLDİ

Hasta Hakları Birimlerimiz il genelinde lise öğretmen ve öğrencilerine yönelik ‘Hasta Hakları ve Uygulamaları Toplumu Bilinçlendirme Eğitimi Projesi’nin uygulanması hususunda eğitim verdi.

Öğrenim hayatında aktif rol alan öğretmenlerin ve öğrencilerin,hasta hakları konusunda bilinçlendirilmesi ve bireylerin aktif uygulamaya katılımlarının sağlanması amacı ile ‘Hasta Hakları ve Uygulamaları Toplumu Bilinçlendirme Eğitimi Projesi’nin uygulanması konusunda hastane hasta hakları birim sorumlularımız tarafından 06.10.2008-13.10.2008 tarihleri arasında il genelinde bulunan tüm lise öğretmen ve öğrencilerine eğitim verildi.


2008 YILI HASTA HAKLARI TOPLUM EĞİTİMİ PROJESİ ÇERÇEVESİNDE 2.DÖNEM EĞİTİM ÇALIŞMALARI YAPILMIŞTIR

2008 yılı Hasta Hakları Toplum Eğitimi Projesi çerçevesinde 2.Dönem toplum eğitimleri il ve ilçe hastanelerimizde  Hasta Hakları Kurul Başkanı ve Birim Sorumluları tarafından yapılmıştır.


İlimizdeki hastanelerde Hekim seçme uygulaması Eylül 2006 ayı itibari Kaman Devlet hastanesi ile başlamış olup 2006 Ekimde Kadın Doğum ve Çocuk Bakımevi geçmiş ve 2008 yılı Ağustos ayında ise Kırşehir Devlet Hastanesi ve Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi geçmiştir.


Sağlık Hizmeti sunumunda Poliklinik Hizmetlerinin Hastaların Hekimini Seçmesine ve değiştirmesine imkan verecek şekilde düzenlenmesi hakkındaki yönerge doğrultusunda İlimiz Akpınar İlçe Hastanesi ve Çiçekdağ İlçe Hastanesinde çalışan tüm hekimler sadece hastanede görev yaptıkları için Eylül 2008 ayı itibari ile Tam Gün Logo uygulamasına geçmişlerdir.

Sağlık Hizmeti sunumunda Poliklinik Hizmetlerinin Hastaların Hekimini Seçmesine ve değiştirmesine imkan verecek şekilde düzenlenmesi hakkındaki yönerge doğrultusunda İlimiz Mucur Devlet  Hastanesinde çalışan tüm hekimler sadece hastanede görev yaptıkları için Ekim 2008 ayı itibari ile Tam Gün Logo uygulamasına geçmiştir.


Hasta Hakları biriminde görev yapan Kurul Başkanları Birim Sorumluları ve birim Memurlarına yönelik 24.10.2008 tarihinde Hasta Hakları İl Koordinatörü tarafından Hasta Uygulamalarını Geliştirme Toplantısı yapılmıştır.  


Kırşehir Ağız ve Diş Sağlığı Merkezinde,Çalışan personele yönelik Hasta Hakları Birim sorumlusu tarafından Hasta Hakları ve Uygulamaları konusunda eğitim verilmiştir.